Monday, June 24, 2013

Milan Dobričić

VOZOVI, GRADOVI, SUĐAJE
(beleške s putovanja)

VOZ, SOLUN

Susret s vozom kao s detinjstvom.
Nelagodnost, čak strah... a letenja se ne bojim.
Ispraćaju me prijatelj, grad i avalski toranj u plamenu, kroz prljav prozor.
Prate me one bez kojih me nema: Smrtonosna, Ružna, Dosadna.
Kola 466, kabina 3, ležaj 21.
Osim zvuka, kao da prvi put putujem vozom.
Kaljava posteljina, WC strave i užasa.
Magla. Strah od Smrtonosne.
Redom Preševo, Tabanovci, Veles, Gradsko, Demir Kapija, Đevđelija, Eidomeni, Polikastro.
Putovanje vozom je tužno, sve stanice izgledaju napušteno.
Sendvič i najgora kafa u životu.
Tuneli. Reke. Mostovi. Stene. Masline. Granice.
Crna reka, belo sunce.
Satovi odjednom žure 60 minuta.
Voz juri, vrata drhte, kaput se njiše.
Dosadna mi golica tabane dok spavam u bunilu.

Solun. Vazduh miriše na Grčku. Detinjstvo.
Pogled iz sobe na druge poglede iz sobe.
Prvi odmor, samoća, tišina.
Gledam Ružnu.
Televizor se nagnuo s ormara i gleda mene; ignorišem ga.
Psi lutalice ogromni, poželiš da si bio jedan od njih u prethodnom životu.
Svakog dana, svake večeri, svake noći, prinosim žrtve Suđajama.
Napokon, poseta precima.
Razgovor o smrti; na svom terenu sam.
Golubovi na simsu.
Mir?

VOZ, ISTANBUL

Skučene kabine, jedna na drugoj; sigurno spavam iznad nekoga.
Voz kao jahanje, njihanje, topot.
Voz kao kolevka koju ljulja nervozna majka.
Granice. Kiša. Oranice. Odroni. Potoci. Bujice.
Stanica iz starih filmova; majka se napokon umirila, dete je zaspalo.
Izlazim. Njih tri u uglu oka.

Grad mačaka i žutih taksija.
Mala soba, prozor u zid.
Poj sa minareta; Aja Sofija i Plava džamija se dozivaju.
Smrtonosna lebdi nada mnom gde god da krenem.
Zamak, puno zvanica, i žena zbog koje mi se plače, podseća me na davnu majku.
Trajekt prate galebovi, vetar ih zaustavlja u letu.
Azija izašla na ulice, pločnike, mirisna, šarena.
Na jednom doku žive crne, na suprotnom bele ptice.
Sišli smo pod zemlju, nad vodom; ni ovde nisam sam.
Bosfor pod mostovima; pored mene ćelavi vukodlak.
Jutro, sunce, duga, još jedna,
galeb pod prozorom, njegovi u dugačkom jatu prate ribarski brod.
Kraj mora, po kiši, suncu, vetru. I smrt.
Duga nije donela sreću, samo tužne ispovesti, suze. I smrt.
Mačke kukaju celu noć. Ptičica pobegla od njih u trpezariju.
Nema više vozova, radujem se krilima.
Čekam da odletim.
Ružna pokušava da se sakrije. Smrtonosna gubi zube.

Dosadna je pored mene na praznom sedištu. Zatim mi seda u krilo.

No comments:

Post a Comment