Wednesday, July 31, 2013

Jelena Radovanović


 BEOGRADU

habao si mi mladost u trulim tramvajima tvojim visila sam zakačena samo za dronjak neba u lice si se smejao provinciji od provincije živeo i žderao divna pomijaro jadna mi ti metropolo svetsko selo bućkurišu dođoša šta se u tebi sve kuvalo mrtvo puvalo arogantna bedna spodobo špajzu balkanski o beograde beograde šibao si me košavom bičevao bulevarima mučio lošim grejanjem u garsonjerama kalio pokvarenim bojlerima po mansardama restrikcijama gazdaricama derikožama vešticama lihvarkama prokletim škripale su nam kosti na suvomrazici kao šmirgla a boleo te debeo đon za trošnu bednu mladež iz palanki sela zabiti sa čuka mahala po studentskim menzama udžericama barakama sve džaba mi smo te voleli beznadno gladno i kad sve je vrvelo od tvojih foliranata i svih uobraženih kučki mačaka pičaka gospoštine boemštine beograštine metiljavih snobova frajera šalabajzera čistačica kurvi nosača prosjaka cigana robova parajlija seljačina komunjara fazona jebača udvarača alkosa narkosa razbacanih švalerčina nabildovanih pederčina kasabo kabadahijska evropice varvarska vrvežu vavilonski izraslino dunavska pokondirena provincijo ohola večita ruševino okretao si glavu kad sve je oko tebe gorelo kad kao mokre pse gledao si izbegle i bedne istorijska konstanto ubico kraljeva kućo ratova ostatku zemlje tek sujetna maćeha šta si mi dao a šta si mi tek ukrao sve praštam ti loši ljubavniče za jedan tvoj pogled sa kalemegdana za dvadeset koraka zadarskom ulicom kesten-pire u sremskoj za sve polovne knjige i pesnike u dronjcima za tvoje zapišane podrume tajni za dvorište jedne crkve za izvesne stepenice za sjaj jutra na dorćolu za kišnu prašinu septembra za sve carske mrvice sve ti je oprošteno čežnjo života o teška ljubavi među gradovima




MEDITERAN, MEDITERAN

Kad u naprsloj crkvi stara zmija zapalaca
odroniće se po nebu zvona
rasprštaće se u sunce prhko jato
otkotrljaće se mandarine niz skaline
prsnuće krv paradajza po trgu
cakliće se slane masline na stolovima
pod oleandrima u ludilu kuckaće cvrčci
padaće smokve raspukle u krilo
i sedećemo pod nabreklim grozdovima venjaka
kad štrcnuće srž iz narovog srca
i rascvetaće se sise prezrelih žena i
zaklepetaće sandale i lepetaće haljine kao jedra u buri
drevni mermer zazvoniće vreo
a kotviće se brodovi i žamoriće pjaca
i plesaće veš blagi tango juga
i more će da se ugiba od riba
i mreže biće sve teže
kad zasijaju jarboli u jari
i padnu u crveni suton palme i život
spustiće se veče fešte i strasti
u noć slasti i karneval obilja pre nego
u jutro dođu Cigani da pokupe smeće
sa oholih plaža belih Latina
kad na pustoj pučini samo crne ruke
sa sklepanih splavova
vapiće ka lažnom raju.




BALKANOID

Evo ti i šljive i njive blatnjave
na poklon ti ove suve klisure
nosi se ti sa ovim crnim šumama
opevaj te puste gudure
uzmi čak i ovo more čarobno i grozno
te obale nostalgije pune meduza mržnje
davi se ti u ovim rekama
i svim zelenim odsjajima
na ti ove strašne planinčuge
nosi i pašnjake blistave sa stadima i krdima
nosi i smeće istorije
blatište prošlosti
krv vekova
ponesi i ove ljude
divlje i divne
plemena ova zakrvljena
i sve njihove grdne mi gradove
i iščašene religije
strpaj u istu vreću i detinjstvo sreće
i mladost ratova
nosi najzad sve kabasto i teško
na poklon ti ceo balkan
neotesani balvan
nosi ga najzad nosi
ja više ne mogu
da ga gledam.



HIMNA ZA MRTVU ZEMLJU

hej sloveni
južni naročito
koga briga
jošte li živi
duh naših dedova
ili je srce njihovih sinova
odavno za narod
prestalo da bije
a ponorom pakla
i vatrom groma
spržili smo se sami
hej sloveni beslovesni
kud se dede silan san
čime su mozgove muljali decenijama
šta je naša jadna baština
zdravko i brena pioniri maleni
sletske vežbe možda brozove kuće
ove laži decenija bratstvo krvavo
kainova kob
dokle kosti i gene da prevrćemo naopako
hej sloveni južni naročito
dokle grobovima da licitiramo
zar pokopali smo sve radosti
i sećanja
amnezijom da se hranimo kao paučinom
hej sloveni
da li postojano kano klisurine
stajali smo ikad
ili su kisele kiše mržnje
odronile i sprale sve u sitan krš
i ko je proklet izdajica domovine
ako ne svi mi iz plemena ukletih
što u gnjilu stvarnost gadno se srozasmo
u ove klaustrofobične državice
mržnje i blata
ovo li su naši vladari
ove njuške gramzive
seme bezočnih džukela
hej sloveni onda
bratstvo južno i kužno
pogledajmo sebi u oči krvave
mutni taj paprikaš
sami smo skuvali
sami ga i lapćemo
kao bedni psi




PRETEŽNO VEDRO

                    Ani J., tužnoj u Splitu

Ovaj dan kao nacrtan.
Vrvež plaže.
Raskoš oblaka i borovi.
Horovi cvrčaka.
Rokoko leta.
Žamor i sve draži.
Slane haljine i smeh.
Pokoji greh.
Cika sa promenada.
Iz belog grada zvon.
Lavande titraj.
Opšti sjaj.

I ovo srce u dronjcima.
I ono.
Žiga. Igra.
Igra
Igra
Igra
U taktu svoje aritmije.



POHVALA DRUGOSTI

Dođi crna ovco
i ti bela vrano
i kusi psu
puj, puj, ćorava koko
i prase trinaesto
i ti ružno pače
dokotrljajte se na petom točku
ponesite drugu violinu
i poslednjom rupom na svirali
zaigrajmo hromo kolo

dođi dronjava menažerijo
i drndava skalamerijo
u inat simetriji
protiv reda i poretka
iz prkosa uspešnima
odbačeni, kljasti, heravi
krnja lepoto
sirota gordosti
dođi u ime devijacija i aberacija
anomalija i abnormalija
dođite grbavi i ćopavi
bangavi i gubavi
mongoloidi i apatridi
patuljci i raspuštenice
albinosi i džinovi
napušteni i bezdetni
ćosavi i rutavi
dođi deponijo
robo s greškom
donesi svoj veseli bol
ponesi ofucanu radost
retku kao tartuf
jad naš i našu stalnu glad
ne menjamo ni za hrpu
konfekcijske sreće



KRAJ MASKENBALA

Kad te smrve:
tržni centri
turizmi
pogrebna preduzeća
obdaništa groblja
cvećare ljudi izlozi
ciganmale kreditne kartice
porodilišta ljudi
saobraćaj budilnik
ljudi deca saloni nameštaja
ljudi ljudi ljudi
grad semafori poštansko sanduče
novine parkovi vesti
crkve ljudi rođendani internet
zoo-vrtovi banke supermarketi
ljudi šminka paket-aranžmani

u pretkomore srca potrpaćeš sve te tuge
tušta je to i tma
i điha ha zabrazdićeš samcit sam
strancima znan
bližnjima stran
nemušt kao konj
krnj kao panj
raždžaraćeš te očaje
strpaćeš ih u mamuze
osedlaćeš bes
eno ga njišti u oboru godinama
zajahaćeš ga
nahranićeš piljevinom ljutnje
strugotinama straha
obujmićeš to čudovište
cimaćeš uzde samcit sam
oborićeš ga razulareno
sljuštićeš mu masku
smrvićeš ga istinom
dosta je vala topotalo po tebi.




AKO HOĆEŠ ISTINU

ako hoćeš istinu dragi
(a niko je nikad neće)
na sto žena rasparčam se često
u meni čim njihov hor gneva zapeva
strmoglavce noću u klisure srdžbe
strovalim se.
Pun sam krčag ženske žuči
kad sto neosedlanih furija zanjišti
i zavitla svojom besnom grivom
topotom u krvoločni pir.

Sa svetom u tami u tešku svađu uđem
preko granica civilizacije i tolerancije
kroz bodljikavu žicu u kori velikog mozga
ko je ovde zašao ne izlazi nikad neoštećen
takt prestaje iza zida moje lobanje
ovo je surova mentalna džungla
bez celofana uljudnosti i vaspitanja
i lepooke antilope su ovde uvek prožderane
gde čupkam džigericu starim komunistima
i dobro uhlebljenim levičarima zapada
prepariranim osmesima prodavačica se plezim
masakriram činovnike čerečim tajkune
demoliram televizor
lomim igračke u ofucanom obdaništu
dinamit u svoju staru školu postavljam
ostavljam veliko govno na jednoj katedri
sa prijateljima tu i na krv i na nož
svekrvi vadim oči tupim noktima
igram sa njima klikere
sikćem na fašiste
a i sa jevrejima se kačim
na rodbini oštrim zube
odgrizam uši popovima
koljuckam susede
narode tuđe ne trpim
svoj još manje
uopšte uzevši
nerviraju me narodi
čupam muda nacionalno osvešćenima
kad ima šta da se čupa
slobodno cepam zastave
od himni mi radi kiselina
ovo sam ja
made in yu originalno
dorađena kojekude
ovo sam ja
posle pedeset godina bratstva
o jedinstvu da i ne govorimo
produkt dvadeset vekova
brižljivo poliranih maski
potiskivanog kanibalizma
ovo sam ja
ravnodušna prema mercedesima i
arhitektonskim dostignućima
gluva za tajne vasione
(i jedna planeta mi je previše)
zapanjena pak nad savršenstvom
jednog karfiola
nema od čuda pred morem
ushićena nad rečju skvrčen
ili pred očima neke mačke
ovo sam ja
u duši iskreno poligamična
urođeno usamljena
volim te volim
i još dvojicu oduvek
svima sam vam vazda verna
moje srce nije nikad tesno
ja sam to dragi
tvoja fina tiha jedra glatka
tempirana bomba
ako baš hoćeš
istinu



ZLANTO TELE VIZIJE

banke i šamponi
koka-kole i tamponi
sredstva sva
za fleke i mrlje
zemlja moja
zrači srećom svako veče
zemlja moja
skupljena od pranja
krpljena od deranja
ispranih boja
zemlja moja
kolonija bez broja

jer kupite koka-kolu i na stolu
imaćete porodicu koja uz to pruža
zlatokosu dečicu i divnog muža
okupljaćete se svaki dan oko zajedničkog ručka
da slavite globalnom tekućinom topline pir
mir mir mir
niko nije kriv
ako odjednom zanosna kučka
pokuša da proda magični šampon
i sveupijajući tampon
il uložak najtanji za svu svetsku krv
kad odjednom neki zalizani crv
hvaliće na sva usta banku
u kojoj vas više vole nego kod kuće
a kupite i srećku tanku
od srećke do sreće
brzom trakom
iz sumraka direktno
u svanuće

zemlja moja
sitna i nebitna
puna je banki i fleka
mrlja i krvi
svako veče ništa preče
tek
banke i šamponi
koka-kole i tamponi




VEČE U VANKUVERU, 29. NOVEMBRA

sedi emigracija
na opelu mrtvoj zemlji

u najlepšem gradu na svetu
u najboljoj zemlji na svetu

ljudi vrli i veseli
žamorni i glagoljivi

pijuckaju jedu kroz velike prozore
zvezdanu metropolu dišu

u perfektu krišom živi zakopani
neko i u prezentu

i svi su ovde
a niko ovde nije







No comments:

Post a Comment