Bojan Samson
“Kao
12 pištolja”
Pred vama je moj
izbor iz nove srpske poezije: 12 pesnika/kinja i njihovih 40 ponajboljih pesama. Neko bi rekao „antologija“,
mada ovaj izbor nema nikakve kanonske pretenzije, a nema ni tu ozbiljnost i
sveobuhvatnost. On je dakle krajnje neobavezan i nepotpun, sastavljen od
pesnika i pesama koje su mi se u ovom momentu našle pri ruci, ali može poslužiti
kao smernica za moja poetička stremljenja i kao smernica za jedno drugačije
čitanje nove poezije. Ovaj izbor se zapravo nadovezuje na moj tekst „Jesmo li
se za ovo borili?“ u sklopu uvodnog manifesta književne grupe BES.
Reper za ovaj izbor mi je bila pojedinačna pesma, a ne
poetika. Stvari su, dakle, jednostavne: imaš dobru pesmu, u igri si - nemaš
pesmu, nema te u ovom izboru. Za nekoga arhaičan pristup, za mene potpuno
relevantan. Tematsko-motivski sklopovi koji su karakteristični za izabrane
pesme mogli bi se ovako predstaviti: problem identiteta, odnos prema kulturi i
književnoj tradiciji, ljubavno-erotski motivi, odnos prema društvu i istoriji,
uloga jezika u prenošenju/proizvodnji stvarnosti, itd.
Ovu antologiju otvara Bojan Vasić koji je zastupljen sa
najviše pesama: svih sedam su iz njegove debitantske zbirke „Srča“. Vasića
smatram za najtalentovanijeg predstavnika ove generacije. Sa pet pesama iz
zbirke „Koferi Džima Džarmuša“ zastupljen je Petar Matović, pet pesama ima i
Vladimir Stojnić, po četiri pesme imaju Siniša Tucić, Dragana Mladenović i
Ivana Velimirac, po tri pesme imaju Dejan Čančarević i Miloš Živanović, dve
pesme ima Bojan Savić Ostojić, po jednu pesmu imaju Ivana Maksić, Uroš Pajić i
Patrik Kovalski. Da li broj pesama određuje nečiju pesničku vrednost i značaj?
Može da bude, ali ne mora da znači. Vreme će pokazati da li sam bio u pravu.
Sve može, samo ne pesnička uravnilovka: svakom jednaka mera žita, da se neko
slučajno ne razdreči, jer je gladan nečega što mu zapravo ne pripada.
Dovoljno sam govorio. Uživajte u čitanju!
Bojan Vasić (1985)
za nasipom ne moraju da
postoje baš oblak ili
predratna
rumunska kuća
sva stvarnost je
jednostavna i trošna
sazidana od belog
naboja vodene
pare
naravno da u tkivu osećam
nanose njenih
činjenica nikotin naftne
mrlje pogrešne
ishrane
svestan sam promuklosti
jezika poezije toga
da su danas nevidljivi tek
krtice trulež i podzemni
život bilja
dok prelazim nasip iz
napukle kore govora i
vida ipak uspevaju da
izlete nekakvi
insekti sivi i nimalo
nalik na anđele
insekti koji uspevaju da
mi ukažu tek na promenu pravca
vetra i komešanje sasvim
očekivanih zvukova na izlomljenost
mog odraza dole na
reci
nesiguran sam ovde u
kolima dok ćutim
zagledan u belinu crkvenog
tornja u kapi otporom
vazduha zbijene u
telo
pod sobom osećam
reči kako
dišu kako njihanjem
značenja ispunjavaju pukotine
u betonu šire se
upijaju vlagu
plašim se da postojimo
samo zato jer
nam je ponestalo kafe i
toalet papira
plašim se da će
sva stvarnost jednostavno
pasti sa
dovoljne visine i
rasprskati se o sebe
samu postati te kapi koje
nehajno otresaš sa
kose
ulazeći u
kola
posle potemkina infrastruktura
sećanja postala je još gušća:
poštanske kočije i elektroni
i dalje prenose informacije samo o
postojanju površine i sopstvenom
kretanju
sva svetlost saznanja slila se u petu oka
kapljicu rose
nakon svakog potopa zamirisala bi
nova naivnost sa kojom niko ne bi
ništa učinio
metafore su ostale u grlu oluka
slične popinim kostima nalaženim
u dnu bašte belih i tvrdih godina
zaraženih slinavkom i šapom
neupotrebljivosti
ostalo je šuštanje lične statike pod
orahom i u groblju tuluzine trenuci
koje ne želim da bacim psima imaginacije
čulo bi se tek resko razdvajanje
tankih žila mesa i smisla nikakva
istina
stvari bez istorije,2
ne privlači sam ovaj zaliv ta
severna ivica krfa već autizam
predela iskorak mašte
svežinu prepoznam tek dugo
nakon pljuska prepoznam
propustljivost plave površine
i micanje sporih apolitičnih
tela gojaznost prisutnu i oznojanu
prepoznam kožu koja kao da
tvrdi leto je
ništavila nema
to sam sigurno negde
pročitao tu rečenicu ta
tela vidik koji mi se čini tuđim
to sve možda i postoji ali miris
sigurnosti slabi sa pružanjem
teksta ne dopire dovde
možda u stih dopišem čak i galeba
žunu ili neku sličnu
pticu možda ipak dopišem:
galeb brže od svakog značenja i
simbola možda ga jednostavno
prizemljim spustim na prvu granu
prisutnosti kliknuvši jednom
ili dvaput (ni sam ne znam) njegovim
glasom: leto je
ništavila nema
možda eho tih
reči osmisli i nas i vodu elipsu
prepune obale
potrebno je
zaklati svinju
upotrebiti smrt ali
na kao pojam već
onu što se zariva
duboko u grlo prestrašenog
nimalo lirskog
objekta
nije potrebno svoje
doživljene ili odsanjane
trenutke zgrušavati u
opisane kapljice
krvi na komšijinim
prstima stisnutim oko
noža
biti ushićen tim
pomalo poslovnim blistanjem
njihove pripravnosti
potrebni su naravno
i lokalnost decembarskih
oranica nebo sve
ono što staje i
nestaje iz vetrom razbijenog
pogleda
bilo kakve bar
i tanke cipele
oslonca u kojima se korak
mrzne od prividnog
beskraja
sagledanog ne samo metafore
jer
danas je bitno meso
bijelo dugme, nadel
kažu da je ovo muzika za
razmetanje i samosažaljenje
ako ima boga možda bih telo
samo prepustio tom blistanju
smrada ustajale vode dopustio
da imenice od mlade trske i
pruća u mene gusto upletu okolni
vidik
možda bih tada drugačije disao
osećao jeo trešnje spasenja u
nekoj bašti usijanoj od smisla
ili trpeo naivnu agoniju vatre
kao da očekujem da nešto u meni
svakog časa probudi hromozom za
velike rečenice adrenalin iskrenih
univerzalija
ali trenutno je tek smrad
sveobuhvatan
očekujem da se u meni poput
tumora formira jedan dublji i
pouzdaniji kič koji će boga
osloboditi gravitacije te
početne reči i učiniti ga nekako
sigurnim i bliskim poput
smrti
telo plavog bicikla
pod njim stari i to je
gotovo sve što sada može
reći o životu
ono što vidi običan je
prostor: kilometri
bagrenja i slomljene pivske
flaše spaljena strvina
tu su neprozirni crni
dim materije nejasna sećanja i blesak
srče reči sve ono što građanski
mislioci nazivaju
svetom
tu su samo ovo danas spontanost
plitkih prizora i njegovi sopstveni
molekuli
jer izgovoriti nešto
kao duša
i ne bi bilo toliko
različito od rane
jutarnje kiše ili cepanica uredno
naslaganih uza zid prve
vikendice
gubec shvata: to je
suviše lako
sada su odgovori sačinjeni od
sloja lošeg asfalta
bačenog dole prema
stubici i tih lipovih
krošnji nad njim koje su sasvim
pogrešno
procvetale sada
u jesen
Bojan Savić Ostojić (1983)
taj korak
ako sam kročio
otkud to da i dalje
žudim za istim korakom
kao da se nisam ni makao
koliko sam se to usuđivao da kročim
ako je moja želja za tim korakom
stvarni korak nadživela
koliko se treba moliti
da bi uslišenje obesmislio
zar sam kažnjen
da ponavljam taj korak do u beskraj
a da do beskraja nikada ne dopre
reč u vetar
vreme je da dobijem natrag
rite koje sam – reći ćete s pravom –
na sve četiri strane razbacao sâm
veoma je drsko što vam se za ispružene ruke
moj nesebični dar slučajno zakačio
otkud vam pomisao da ih se lišavam zauvek
njihova besmislenost mi je i dalje preko
potrebna
jesam li vikao da mi je dozlogrdila?
povlačim reč, i onako sam govorio u vetar
bilo bi glupo – iako žudim – da vas molim
za svako parče ponaosob
znam da vam u toj gužvi nisam izdavao reverse
ne znam kome je šta dopalo
naposletku
nisam se vama zavetovao, već vetru
vetru koga, ovako nag, osećam
kako vrlo razgovetno i nedvosmisleno
izriče ultimatum kostima
kostima što mu sve tiše,
sve neubedljivije, odvraćaju
kako „još nije kucnuo čas
u kamen da se pretvorim“
Miloš Živanović (1976)
Moja glava je tako mala
moj Isus je tako mali.
Ja zapravo uvek nosim kapu
i pod njom lažni skalp
da ne biste videli kako mi je glava mala.
Malog Isusa sam ušio ispod leve sise
i tako je u stvari krenula moda
potkožnog nakita.
Kad radim dobro on me poljubi u srce
i zato ono ponekad preskače.
Glavu koja je tako mala
nije teško zagrliti.
Možeš da je ubiješ običnom ciglom
- to nije nikakav izazov.
Zašto me onda sa tako malom glavom
i malim Isusom ušivenim pod sisu
stavljaju pred ogromnog boga
namalanog na filc-papir
koji od mene traži
da ofarbam jaja i nosim ih na bajonetu.
U srcu
U srcu ja sam low-life
i volim belo meso, u srcu ja sam crn
ja sam šiptar, ja sam musliman, ja sam cigan
ja sam Bernard Šo:
u srcu nosim jednu lepšu tajnu i napolju me čeka noć,
u srcu ja sam arapin, ja sam hispano
u srcu ja sam mladi amerikanac
u srcu ja sam prorok, ja sam latin, ja sam bizantin
ja sam židov sa kikicama, ja sam čistunac i palestinac
ja sam homoseksualni otac svih patrijarha, ja sam papin
lucifer
i sisam mu krhko zdravlje, ja sam suvišan
u srcu ja sam kurac na biciklu, ja sam prašina
ja sam mean motherfatherfucker, hramovi su kanalizacija
ja sam reka nezadovoljnih, ja sam huk modrih leševa
kanalizacijom plutaju beda i strava, ja sam šljam
osvajača
ja sam opsada, ja sam pleme, ja sam masakr.
Samo mi vetar puni džepove
ja ga sakupljam i čuvam u komorama
u srcu banka.
Daimone, tvoje ruke su oblaci nad tvrđavom,
pišam u Savu i gledam kako Dunav raste.
U srcu ja sam magličasti duh iz šahta,
a ti, u remind me of my favorite song.
Nedelja
Napisao sam sebi knjigu, stala je u pismo,
tek nekoliko redova odvojenih iz hodanja.
Ali pošta je, naravno, bila zaključana,
napuštena kao muzej genocida,
iza rešetaka skrivena kao firerov bunker.
Nedelja je oduvek zloban dan, u svom mom sećanju.
Krstarim u nedelju popodne, insekti umiru na vetrobranu.
Veštačko jato kroji figure neba.
Nedeljom u vreme ručka krstarim nekropolisom,
srećan sam zbog svih sitih.
Nebu nad trakom ulice postaje pretesno
preveliko je
prenaseljeno preteško naduveno
i tesno je pod njim.
Slava hiljadama koji su siti.
Slava hiljadama koji su statistika.
Po koja kap se otkine, pokušava da sahrani
mušicu razmazanu na staklu.
Nebo je jedno, gledamo ga, moje koliko i tvoje
i govorim ti kao čovek čoveku,
to je tek najava sasvim neizvesne kiše
i ništa više iza reči.
Napisao sam sebi knjigu, tek par redova
na jeziku ljudi, u nedelju
kad je pošta zaključana.
Dejan
Čančarević (1975)
VEČERI KNJIŽEVNE SAMRTI
koračam sporo
jer sam se
digao kasno
na fasadama
svuda kiša
prikovani isusi iza
spuštenih roletni
svet koji spava između
frižidera i trepereće
televizije
suštinarim
dok savladavam
razmak između
sebe i smisla
što ga je video neko
drugi
u glavi
polupročitana zbirka
našeg novog pesnika
u džepu
pozivnica
danas su
književne večeri
kao parastosi
kao daće
novoskrivenom smislu
izgubljenog iskustva
ukvarenog
pesništva
znam ko će doći
po inerciji
traganja za rešenjem
neminovne nemoći
doći će
foajei sale
udruženja
pozornice
galerije
muzeji
aule i lavirinti
mrtvačnice
tačno znam
ko će doći
osećam
inerciju lica
usahle publike
književne samrti
gura me da uđem
prisustvom da povećam
ukupan broj
sa
5 na 6
i da po običaju
nemam šta da pitam
kada se smisao otvori
za slobodnu prostituciju
nikada nisam
imao hrabrosti
da glasno mislim
moje iskustvo
je nemo
kao golo
meso
IMPOTENCIJA
DNEVNE SOBE
Bilo
je blistavo jutro
kada
si me ostavila
razdragana
i sređena
uz
hleb i mleko
u
samoposlužno žutoj kesi
i
poljskim cvećem
u
desnoj šaci
jutros
si na pijaci
pronašla
racku
veliki
ko noć
izgovorila
si
da
je sada dosta
bacila
kesu na pod
i
izašla
drago
mi je
što
si prelomila
no
treba naći
ličnu
meru
zadovoljstva
a
moja je kazna
i
sujetna
i
moronska
i
znam da znaš
da
znam
da
nije ta kita kriva
nego
ova glava
inercija
impotencija
nedolaženje
postelji
na
vreme
propušteni
pozivi
druge
šeste
iksirane
žene
pijanstvo
buka
alkoholna
ludila
psovke
prljavština
pod
kapcima
nisam
kriv ja nego
navika
odsustvo
kretanja
odsustvo
jasne
želje
i planova
kriva
je nezainteresovanost
među
nogama
i
uhodana voljna
olupina
kuda
ću sad
da
se potucam
ponovo
sam
kesa
je pukla
mleko
se
prolilo
PRIVIĐENJE
Otkada
je nema
Redovno
dolazi praznina
Telom
i dodirima
Živa
Imajući
mnoga lica
I
raznolikost
Svačije
šminke
U
saglasjima
Različitih
tuđih
Pokreta
Poseduje
me
Kao
uhoda
U
vlasti sam priviđenja
Nevidljivog
A
opipljivog
Znam
joj kosu nokte
Sedefasta
bedra
Prelive
oko butina
I
kukova
Fantome
njenog
Uglačanog
prisustva
Bezglasni
smeh
Hologramske
ljubavi
U
ušima noktima
Srcu
organima
Svuda
je u mraku
Prisutnog
neprisustva
Poslednjih
dana
Pojačava
se
Jednosmerna
orgija
U
ulegnuću
Na
drugom kraju
Kreveta
U
praznini
Koja
nastane
Kada
pred spavanje
Zagrlim
ništinu
Toplu
i mirišljavu
Od
njenog
Disanja
Siniša Tucić (1978)
DOBA NOŽEVA SA POLOMLJENIM DRŠKAMA
Lepota ja bila kuća
dok još ništa nije postojalo
osim atoma koji nije mogao da se deli
onda je bila reč
na početku beše reč
koja je najavila doba noževa
noževi nisu imali polomljene drške
nego su brzo seckali svi
i mesec i more i oblak
posle oblaka nož je isekao prvo biće
mokro, slano i prašnjavo
kroz potok je prokrvarilo
toplota se stvarala
dodirima noža
nož je krčio šumu, pa je probio u jaje
metal je posekao krila kokošci
metal je prokrčio
put do atomske bombe
atomska bomba veliki đavo iks iks veka
čekam sada,
polako lomimo drške noževa
gradimo brane krvavom potoku
i na kraju će biti reč.
LENJA PITA, VREDNA KOŽA, NAPREDNA DLAKA
Životinja gleda čovekovu kožu,
posle razvlači lenju pitu
Čovekova dlaka bocka blok životinjskih zenica
dlaka raseca plastično uvo
nesrećnog rejvera
koji ne može da izvuče prste
iz rejv rukavice kao sterilizatora
Plastično uvo nesrećnog rejvera
povezano je sa mozgom
a mozak je plastično-staklen
i zamišlja rejv u tetrapaku
a tetrapak razvozi kamion
u obliku vele-grada
Velegrad u kome je rejver
napredna dlaka, plastična
mega uduvana zvezda
A tu je i metalni Sid Višius,
i kameni Mik Džeger
koji se bezuspešno trka
sa tetrapakom koji trči
pored stanova iz kojih miriše lenja pita
A automobil je parkiran
i ja se punim u njegovom akumulatoru.
PLASTIČNA PLANINA
Okupljeni rejveri, sklupčani u kutiji
padaju iz aviona na pistu osiguranja
na plastičnu planinu iz koje izlaze krvavi noževi
u krvavoj kutiji malje mrtvog rejvera
rejv party u planini
diskoteka u krvavoj tvrđavi
u krvavoj tvrđavi, zidovi su crveni
rejveri poznaju zidove
njihovu crvenu boju
jedu krvavu parčad
krvava slova memoranduma u banji
banja je rejv žurka
u maljavoj tvrđavi rejveri se banjaju
tresu se i klate
jedu parčad zidova
krvava rejverska usta
rejveri skaču u tvrđavi
tvrđava je šuplja kao frula
krvava kao stari štap
koji je rejveru iskopao oko
koji je rejvera iščupao iz maljave države
iz države bez heroina
iz embarga bez benzina
u krvavoj tvrđavi
rejvuju šuplji rejveri
šuplji rejveri u plastičnoj planini
formularu osiguranja
šupljoj tvrđavi državne diskoteke.
SVET NA PLASTIČNO RASKLAPANJE
Treba nam samo jedna zaravan na planini
Da rasklopimo plastično stolice
Raširimo suncobrane
Stavimo žicu na kamen
I počnemo da pečemo roštilj.
A onda,
Mogli bismo i da razapnemo šator.
U stvari,
Treba nam malo veća kuća da letujemo.
Nešto kao kamp-kućica
Ali na rasklapanje.
Možda će nam jednoga dana
Biti potrebno više kućica
Nešto kao kamp-naselje
I sanitarni čvor u njemu.
A zatim, možemo da se igramo
Pa čitav grad da rasklopimo
I kuće i škole i puteve
A onda
Crkve, džamije, katedrale
Šta nas košta
Upakovan materijal za rasklapanje
Donećemo kamionima
Nije glomazan.
I puške mogu biti na rasklapanje
I topovi i tenkovi
Pa čak i avioni
Ništa nije glomazno
I šta onda
A šta imamo?
Imamo reke, mostove, ljude
Imamo i dabrove
Koji grade brane.
Pitanje za decu u vrtiću:
Šta nam još nedostaje?
- Pornografija! – sva deca u glas
Dobro
Imamo mi i trafike
Na rasklapanje
U izlozima trafika porno-novine
A onda
Šta još možemo da rasklopimo
Vozove
Linije noćnih metroa
Metro izlazi iz dubine na zaravan
Imamo jednu zaravan
Šta nam je potrebno
Tri zaklana čoveka
Zaklana noževima
na rasklapanje
Jednog crnog, jednog žutog, jednog belog
Da bi upotpunili sliku multikulturalizma
Razglednicu sa dalekih ostrva.
To ti je život na rasklapanje.
Dragana Mladenović (1977)
ZODIJAK
Zodijak. Horoskop. Životinjski krug.
Znaci. Simboli. Što ti vidi oko.
Vodolija. Puko vode. Njak.
Vino u sedmoj kući.
Ribe. Ovan. Sumrak poezije.
Mrak.
Bik. Blizanci. Povratak u more.
Rak.
Puši se na tavanu.
Da ne čuje zlo.
Lav.
Devica. Terazije.
Vi ste prekrasna osoba.
Vaga. Škorpija. Škorpion.
Naočit momak vreba iz zasede.
Oštar.
Strelac. Kozorog.
Hodajte desnom stranom.
Sumrak poezije.
Mrak.
RAZVRAT
Voditi slobodan život.
Lak život. Lak.
Život na filmu. Boemski.
Postati bećar. Bohem. Bekrija.
Lumperajka može da počne.
Voditi slobodan život.
Sladak život. Razvratan.
Posteljina od svile.
Topla kupka. Folija. Oranž đus.
Voditi razuzdan život.
Raskalašan.
Biti lake naravi.
Voditi život lak. Srebrna limuzina.
Isprobavati bela vina.
Voditi skandalozan život.
Sagraditi vikendicu za blud.
Raspusnički život voditi. Lak.
Raspućin. Uzeti slobodan dan.
Draškati klitoris.
Voditi život lak.
LUKA
Luka je nekada bila krš i lom
Nestalo je idiličnih podzemljuša
I lepih gotovo raskošnih
Porodičnih kuća
Nestalo je naselje
Okruženo šumom borova
Eukaliptusa
Luka je nekada bila krš i lom
Radilo se na pretovaru tereta
Vaše su ruke tako nežne
Dopustite da vas otpratim do šupe
Govorili su znojavi prometeji
Napupelim omladinkama
Tu u luci na goleti među žbunjem
Između nekadašnje banke i bivše
Pošte stasavali su musavi mornari
Koji su se zaklinjali najmanje triput u
životu
Baš tu
Gde je nekada bio krš i lom
Gradilo se predvorje istorije
POSLEDICA
Posledica. Ono što nužno sledi.
Nastaje, proizlazi odnekud.
Ograničen rok trajanja.
Bolovi u stomaku.
Posledica. Ono što je poslednje u vremenu.
Kraj. Konac. Svršetak.
Neminovna posledica.
Nužna. Neophodna.
Posledica. Rezultat. Učinak. Ishod.
Iznos. Proizvod. Zbir.
Proizlaziti. Proizaći. Sedeti na stepeništu.
Slediti kao senka. Tiho.
Ići za petama.
Biti za petama.
Posledica. Pratiti. Pratnja.
Poslovna pratnja. U stopu.
Jedan za dugim.
Jedno za drugim. Strava me.
Posledica. Nastavak.
Ono što je vezano.
Oni što su u vezi sa.
Srasli.
Posledica. Niz.
Povorka. O. Kakva povorka.
Kordon. Kortez. Lanac. Red.
Posledica. Loza. Ono što se nastavlja.
Linija. Stablo. Poreklo. Srodstvo. Mit.
Mit o posledici.
Ivana Maksić (1984)
ČUDOVIŠTE IZ OGLEDALA
Ja sam čudovište.
To znači da sam
ti majka.
Ali ja nisam majka.
Ja sam otac.
Ali ja dece nemam.
To znači da sam ti brat.
Onda sam čovek.
Ali ja sam isprva i uvek žena.
Životinja i duh.
Majka i telo.
Telo je žrtvovano tobom.
To znači da sam otac jer zavisiš od mene.
Našla sam grešku.
Prokrvarilo je.
To znači da više ne boli.
Ja sam besno čudovište.
Nisam majka, ni žrtva, ni brat, ni otac.
To znači da nisam niko ko bi tobom bio izazvan.
Tvoja sam sestra.
Skrcano ogledalo.
Patrik
Kovalski (1979)
12x50 PARA
Sve senke liče na omče
i samo jedna, nalik na mene,
pita: ko je ovde inkvizitor?
U ovoj sobi.
Klaustrofobična reč - soba.
Guši i zatvara
iako napolju hladno.
Je. Jeste. Je.
Hladno je,
i očaj se zbira u metalne
novčanice na stolu
koji nije od kedra
koji nisu od srebra
i pripadaju nekom ko nije
Juda.
Nisam Juda,
nisam izdao,
mučili su me dvadeset i tri godine
ali nisam izdao da sam Juda.
Nisam Juda.
I sada sam ovde,
još uvek sam ovde,
i mislim o čoveku koji je bio
stranac u sopstvenoj sobi,
i mislim o sebi,
koji nisam Juda,
i nisam stranac u sopstvenoj sobi,
ja sam senka u sopstvenoj sobi,
ona koja pita za inkvizitora,
ona koja je samo senka za ostale senke,
senka senke,
stranac senke u sopstvenoj sobi.
Ivana Velimirac (1976)
iz tkiva mišljenja začinje se misao i
mislilac,
svaka bitnost leži u mreži nužnosti,
van domašaja mreže
postaje svoj probni kamen,
istom su verom verovali i ne verovali,
iz iste reke zahvaćena voda i zatrovani
bunari u niziji,
ispod praga svesti nužnost polaže u
jezik
dar na svitku, poklon bez primaoca
samo je pisaljka u večnoj ruci
veliki diktat, na ostrvu zarobljen
naslednik pera,
već razaznaje naspram sebe nemogućnost
opiranja
kao zakasnelo svedočanstvo
lebdi lice posvete
i otkucava završni slog,
svako vidi proroka na svojim vratima i
apokalipsu u svom dvorištu.
spoj nevinog i učiteljskog,
koji sve zna i razume i jedino se čudi
širini i mogućnosti u sebi sklopivoj
između ukopanih hodnika
gde samog sebe kao lavirint sagledava
malo božanstvo od praha što se nikad ne
prizemlji
gasi sveće zalutalog hodočasnika
samo u sebi svoje vernike sa verovanjem
izgubilo
zaćutalo pred njima, još gladnima reči
u samoći započinje imaginarni život
nadalje neometan zahtevnim prisustvom
drugih
umnožava se stvarnost
nikad ne videti stvari jednom
ne posedovati malu propusnost za vreme
a ne beležiti senke oko nepomičnih
i trošenje kopči sandala putnika na
daleko,
nevini učitelji zalečiće prazno mesto
čežnje.
praznina svih nastambi,
dani kao senke proticanja vremena,
plitka korita toka,
gde se opravdavaju trajanja kroz sve
metamorfoze,
gde preosetljivi nose nasleđa preko
svojih snaga,
ukrštaju se putevi na kojima se nemo i
ukopano stoji,
sa onima prometnim - skice fasada, duha
i zakona, duše i zaklona,
teme po ko zna koji put odricane od
svojih poslednjih svedoka,
skrušen kada bude po iščekivanjima,
a iščekujući svakodnevne uzlete i
obrušenja u drugima,
prekobrojnim letačima nad naseobinama,
delove života dočarane
u priručnim sitnicama zadržava,
u sluhu napregnut zvuk,
na ivici rođenja treptaja i drhtavice,
što proriče oblik nedovršenoj skici,
na tragovima počiva neodvojena,
jedinstvo je sa dva lica,
smiriti sobom žudnje koje sebi i drugima
prilaze,
kao što kruška za sebe svaka nepravilan
profil ispisuje.
pred očima mu se razvija trn mučenika
i već pozivaju glasovi što se uče u eshatologiji
oglašavaju se mukli od tražnje i pomilovanja
znak od papira kidan na vetru
ukrštene sudbine gledaju se iz ljuštura
i odagnana neverica da se petlovi noću natpevaju,
odlaženja u nemogućnosti izbavljenja,
kada se prokletstvo prihvata,
pomračeni vrtovi i zanemele vode,
a iz bunara obezglavljena tela
oskrnavljenog devičanstva,
figure osvrtanja, crteži unutrašnjih pobuda,
kamen koji je zaobišao jedne
postaje obličje drugog,
nosi težinu oblikovanja sudbine.
Uroš Pajić (1984)
O OCU
kad predmeti u mraku
stanu da pucketaju
kroz muklu hladovinu spavaonice
majka i sestra i ja
odlazimo u očevu sobu
utopljenu njegovim usnulim telom
i posedamo oko njega
kao oko ognjišta
zenice se mahnito taru o kapke
te ovi svetle
crvenilom retke krvi
na potklobučenom plafonu
gledamo mutne projekcije
njegovih snova
vidimo ga kako nad Mapama Carstva
viskom traži
težište našeg doma
ali visak se ne njiše
vidimo ga kako
pognut pred sudoperom
pokraj sebe ređa
vlažne pepeljare i riblje glave
vidimo ga kako kukačom vraća
odbegle svoje bele noževe u tor
a ovi pokorno dahću
isplaženim čeličnim jezicima
vidimo ga kako vidi sebe
da leži u krevetu i sanja
da vidi sebe kako leži u krevetu
i sanja kako
tada
u tihom trku izlazimo
ne bi li i nas
u snu video
vidimo ga kako uzvraća osmeh
nadutoj praznini nad njim
tada
oduvamo prašinu
sa
svojih kreveta
i
svo troje sanjamo isti san
kao mrak je
i mi odlazimo
u očevu sobu
Petar Matović (1978)
NEGIRANjE FUZIJE
Svetlost se ne lomi u zenici,
već u naprslini kristalne pepeljare
na ovom stolu.
Šest je posle podneva avgusta meseca,
sunčev disk se nanometarski sunovraćuje:
boju mu opažam ne kao zatvorenonarandžastu,
već orange: mislim o rečima
koje me emocionalizuju više no ljudi.
Neću se pomeriti sa stolice,
kolena sam primakao pognutom licu,
i pri tom, gle!, ni nalik nisam
mehuru, ni rasprsnuću.
Ljudolik sam, i to bih izmenio,
svio bih se poput zmije, u samog sebe,
obgrlio bih se, krug je jedini položaj
kad ne izgovaram, a razumem se.
Dosta mi je odlaženja ne pomerajući se:
ipak nema ničeg uzbudljivog u fuziji
mog lika i sunašaca, na dnu ove piksle.
STRAŽA
za
J. T.
Daleka je svetlost grada koju osmatram
pod spuštenim kapcima. U prstima premećem
telefon brojanicu, čekajući oglašavanje
displeja,
ispis koji će zasvetleti, javiti se
kao...:
čitavo malo jevanđelje, istorija i
proricanje
života, levitacija ograničene nade...
Šake sam sklopio oko
te nežne larve –
kao svici, pohrliće iz nje svetlost.
O
AHASFERU
Proleće
usred januara. Obrazi: nebo upaljeno.
U
mrtvom monitoru, okno deformisano:
promene
klimatske, aluzije biblijske.
Dodirom,
gotovo neosetnim za nerv kažiprsta,
uskrsneš
sistem: zamisli pokretanje kulera –
zvuk je
kao
vetar orkanski Atlantika, slušan sa distance
na
meteo brodu za uhođenje oluje. Uskoro, sveden
na
fantazam, bićeš uhvaćen u mrežu –
kreiran je
novi
avatar (telo moje tvori se u neopipljivom)
i
novi nick (nije
li uzbudljiv taj legalizam latentne
shizofrenije?);
i sve je to mala igra obrta – ni bogovi
više
nisu sigurni šta su božanstva, a šta ploti.
Ipak
je ovo magija, od učestalosti čudo neprimetno:
prozor
u svet drugi raskrili se na samo jedan click:
modem
zapara uši, kao osuda... Liturgija za Ahasfera.
PROPLAMSAJ
Ovaj položaj ruku stalno se forsira:
nadlaktica,
koja je medijator stola i čela
/neubedljiva simulacija
nebeske vertikale/, a druga šaka nežno
polegla o čvrsta,
gola leđa plastične živuljke, što na
svaki kret blesne u
unutrašnjosti, kao zenice na
fotografiji.
To je precizni haos: mahnita brzina
magistrale, šum
dok laser čita disk, snopovi elektrona
iz vrata cevi
kad iritiraju fosfor da tvori boje.
Već sviknut na ozračenje, ti si kao
nemarna topologija
kablova, zgurana ispod stola, u spletu
sa člancima,
bršljanom obrastao.
Ovde, u sobi, zanese te diodni
proplamsaj, ta diskretna
naseobina ljubavi, osmeh olakšanja
izleti zbunjeno,
kao kanarinac iz slučajno oslobođenog
kaveza...
Uz mašinu, skrivenu u utrobi jeftinog
aluminijuma,
bude transfer: iščezneš od tela.
VIRUS:
SERBIA
Ovde se ništa ne pokreće. Tako naiđe
vetar
i sve ostane tiho. Možeš da posadiš
petunije, ali se one nikad neće
zatalasati
pod frenetičnim zujem pčela u leto.
List lipe
ne damara na vazduhu. Tek kao
fotografija
ostane, beživotni kip.
Slušaj: ćutnja se širi kao kancer, a ti
pronađi
lepotu u tome. I to nije košmar: to je
svuda.
Vladimir Stojnić (1980)
Dečak na slici Claude Monet-a Un Coin
d’appartement iz 1875.
Stojiš kao na granici
između rađanja reči
i umiranja predmeta.
Stojiš nem kao slika
kroz koju gledaš
i koja te vezuje sa svetom
i odvaja od njega u isto vreme.
Stojiš u polumraku sobe
na parketu koji pucketa
i gledaš bujanje vrta
kroz otvorena vrata.
Ne znaš da isto tako
pucketaju kosti
i zarđalo gvožđe
negde dole, duboko u tresetu.
Sakupljaš tišinu
sa starog stola
kitnjastog lustera
sa sivih zavesa i draperija.
Granje i lišće se nagnulo u sobu.
Zeleno ulazi u sivo.
A ti, ti si zaključao tišinu
duboko u sebi.
Držaćeš je tamo
dok joj ne izrastu
krila.
fotografija br. 1
Letnji dan. Godina 1965. Istočni Berlin.
Počela je škola i posle prvog dana mi
igramo fudbal u zajedničkom dvorištu.
Oni dalekosežniji slute jesen. Oni što
prolaze i ne dobacuju zalutalu loptu.
Senovito je i sivo u zaklonjenom dvorištu.
Fotografiše nas moj otac koji stoji
tik pored terena i smeta. Na toj fotografiji
moja je noga podignuta nad loptom.
Svi iščekuju taj udarac, to spuštanje.
On je škljocnuo baš u tom trenutku.
Ne znamo ni on, ni ja da u isto vreme
iza prozora zgrade koji se vidi
u gornjem levom uglu fotografije
tiho izdiše Johanes Bobrovski.
Sa zelenom staklenom čašom na stolu.
Nepročitani Die Welt koji se rasuo
po prašnjavom tepihu u zamračenoj sobi.
Ne znamo ni on ni ja da ću kroz dvadeset
godina, tu na ulici koja se vidi u perspektivi
fotografije, umirati od spidbola u venama
mojih osušenih narkomanskih ruku.
I ne znamo ko će sve čačkati zube kostima
ostavljenim na zidu koji će proći kao ovaj dan.
Ne znamo ni on ni ja, a on bi sigurno već
trebalo da zna da će nas naše želje uskoro
pretvoriti u robove. Veoma uskoro.
Konačno, ne znamo ni da će lopta udariti
u stativu i odbiti se do njegovih nogu.
Ne znamo mi ništa u stvari.
fotografija br. 4
Avgustovska noć. Dečak Marek spava. Na
škriputavom krevetu u toploj sobi. Drugi
sprat neke kuće u predgrađu Praga. Uveče
se ljudi šćućure pored radija ili televizora
i iščekuju vesti o Rusima. A Marek spava.
Sanja da se probudio, ustao iz kreveta i prišao
prozoru. A tamo, umesto mračnih krovova
okolnih kuća, ispresecanih mesečinom, zjapi
belina. Potpuna i beskrajna. Bez dubine i granica.
Oivičena samo ispucalim drvetom na prozorskim
oknima. I u toj belini, negde daleko, ljubičasta
tačka. Približava se i pulsira. Uskoro postaje
velika i glatka ljubičasta jabuka. Marek ne vidi,
ali može osetiti ljubičaste crve u njoj. I može čuti
kako srču ljubičastu krv jabuke. Znajući da mu
niko neće poverovati, Marek je sa stola uzeo očev
fotoaparat, i škljocnuo. Umiren, vratio se u krevet.
Ne zna Marek da na fotoaparatu nema fotografije
koju je u snu napravio kao dokaz. Ali fotografija
iz njegovog sna postoji negde. I na njoj se sve
vidi. Jer dečak je škljocnuo. Postoji i stvarnija je
od tamnih krovova, praških trgova i Rusa
koji će ući u Čehoslovačku sutradan
ujutro.
Kada se Marek
probudi. I otrči kod fotografa.
fotografija br. 6
25. septembar 1999. godine. 10 sati pre podne.
Kuća na obroncima severne Kalifornije. Iznutra
svetla od sunca čiji zraci prodiru kroz velike
prozore i padaju na bele zidove. Sa luksuznim
i izveštačenim nameštajem presvučenim kožom
u bojama i rasporedu šara leopardovog krzna.
Fotograf Penthousa je,
isprobavajući fokus, u
predsoblju, uslikao Darela. Na toj fotografiji
Darel nosi usku belu majicu, fotografisan je
gornji deo njegovog tela. To se ne može videti,
ali ispod struka on je go i u tom trenutku rukom
prelazi po udu koji postaje krut. Ne zna da je
fotografisan. Sprema se da uđe u sobu čiji se
deo vidi preko njegovog desnog ramena, u
središnjem delu fotografije. Sprema se da uradi
scenu. Da nema belih zidova, u toj sobi bi se
video tim šminkera i raznoraznih korektora
kako doteruje koleginicu Angel Cummings.
Zagledani u kožu boje bronze, između ostalog, oni
proveravaju da li je propuštena neka zalutala dlačica
na njenom izdepiliranom telu. Zna se, jer scenario
tako kaže, da će se raditi oralno, vaginalno
i analno. Full house,
kako se to u industriji
obično kaže. Ali ne zna se da rezultati Darelovog
lekarskog pregleda ne kasne zbog spore administracije
Instituta
za bakteriološku analizu L.A.
Ne zna se ni da
će Angel umirati
prekrivena pegama tačno godinu dana
nakon nastanka ove fotografije. Ne znaju to ni
hiljade konzumenata koji će film Analni prepad
kupovati u radnjama širom Amerike. Ali u tom
trenutku, u trenutku fotografisanja, Angel
je još uvek sigurna i zdrava. U tom trenutku
ona će živeti večno. Sa druge strane zida.
fotografija br. 12
Na konkurs u organizaciji odbora za kulturu
skupštine Pariza sa temom Najlepša fotografija
mog
grada pristiglo je malo radova. Pobedila
je fotografija koja prikazuje Trijumfalnu kapiju
iskosa, onako kako se vidi iz parka Monceau.
Na fotografiji se u podnožju kapije vidi kolona
ljudi u hodu. Obrazloženje žirija se oslanjalo
na vezu bogate pariske istorije oličene u
monumentalnim građevinama i živog pariskog
duha koji simbolizuje ljudska vreva.
Uz skromnu novčanu nagradu za autora,
fotografija je odštampana u velikom formatu
i postavljena na bilborde širom grada. Iako
svakodnevno gledajući u bilbord, nijedan
Parižanin nije primetio malu ženu u crnom
kaputu, utopljenu u masu ljudi pod kapijom.
Znatnim uveličavanjem prizora sa bilborda
postalo bi vidljivo ispupčenje na mestu džepa
njenog kaputa. Nešto veće od onog koje bi
prouzrokovala ruka u džepu. Niko od prolaznika
koji rasejano gledaju bilbord na putu ka kući
ne zna da je ta žena, u tom trenutku, osetila
slobodu. Po prvi put. Ubrzanog koraka, stežući
rukom Smith &
Wesson 340PD u džepu kaputa.
Ima jedna kuća u 14. arondismanu koja čeka na
nju. Kuća u Rue
Fermat. Broj 48. Privlači je kao
magnet. Više je ne bole ni velike modrice na
njenom mršavom telu. Modrice koje se duže
zadržavaju na žilavom telu. Na telu koje pati.
Ali ona je okrenula novi list. Jednom zauvek.
14. arondisman. Rue
Fermat. Broj 48. Ona stiže.
U ruci steže slobodu. Na povratku s posla
rasejani Parižani gledaju bilbord. Ali je ne vide.
NAPOMENA
U ovo izboru se ne nalaze pesme Nike Dušanova, Sergeja Stankovića i Bojana Samsona koji su već predstavili svoju poeziju u sklopu pesničke antologije grupe BES, pa je ovde prostor dat drugim imenima. U ovom izboru se takođe ne nalaze pesme Nikole Živanovića kao urednika bloga.
No comments:
Post a Comment