Jesmo
li se za ovo borili?
Evo citata koji baš odgovara za
početak nečega što ima pretenzije da postane književni manifest: „Samo
neprijateljstvo i mržnja mogu spasiti umetnost kada ona postaje moda.“ Ovu
misao izgovorio je pre mnogo, mnogo godina Boris Ejhenbaum u govoru posvećenom
poeziji Aleksandra Bloka. Pre dve godine sam je postavio kao status na
Facebooku, a sada joj se ponovo vraćam, još jednom shvatajući njenu istinitost.
I pitam se: da li ovaj tekst pišem inspirisan mržnjom i neprijateljstvom,
istovremeno gajeći bolesne ambicije da spasim umetnost, odnosno književnost? Ako
je tako, možda će ovaj tekst samo raspiriti nova neprijateljstva i mržnje, dok
će od patetične ideje o spašavanju umetnosti ostati samo njena tragikomična,
bleda senka. A stvari će postati samo još gore. Ipak, volim da verujem kako su
moji razlozi za pisanje ovog teksta konstruktivniji, a osećanja koja me pokreću
zdravija i plemenitija. Volim da verujem kako su ideje za koje se ovde zalažem
vredne nerazumevanja i sukobljavanja, pa i patnje. Da se razumemo, ima u meni i
besa, i frustracije, i gorčine. Volim da verujem da to nije bez osnova. Volim
da verujem kako su ova teška osećanja nastala kao rezultat izneverenih
očekivanja, kao rezultat neodgovorno iskorišćenog entuzijazma moje književne
generacije. Relativno dugo delujem na književnoj sceni Novog Sada, skoro deset
godina. Na književnoj sceni Srbije sedam-osam godina. Bio sam prisutan kada je
početkom dvehiljaditih na novosadskom Filozofskom fakultetu pokretana književna
grupa Zona. Takođe sam pre nekih devet godina bio jedan od osnivača Centra za
novu književnost NEOLIT. Učestvovao sam u mnogim književnim programima,
objavljivao poeziju, prozu i književnu kritiku u većini relevantnih književnih
časopisa u zemlji i regionu, pa ipak već neko vreme imam osećaj neke neobične
praznine i promašenosti kada je u pitanju moja književna pozicija, ali i
pozicija nekih mojih prijatelja, takođe književnika. Književni odnosi su
postavljeni na lošim osnovama, i uopšte celokupna atmosfera u domaćoj i
regionalnoj literaturi nije onakva za kakvu smo se zalagali i kakvu smo
očekivali ulazeći pre mnogo godina u celu ovu priču.
Da se razumemo, desili su se
neki zaista bitni pomaci. Nova generacija pesnika, prozaista i kritičara je u
dobroj meri skrenula pažnju na sebe te se izborila za neke važne pozicije na
književnoj sceni. Vrlo mi je drago zbog toga jer je to bila jedna od ideja zbog
kojih sam se počeo baviti književnim radom. Ali, i dalje postoje otpori
književnog establišmenta prema još snažnijem etabliranju mlađih autora i njihovom
značajnijem pozicioniranju na književnoj sceni. Ono što mene mnogo više pogađa
jeste besomučno favorizovanje jednog užeg kruga autora/ki kroz časopise,
književne programe, festivale, antologije, itd. Treba otvoreno reći, na snazi
je književna politika isključivanja. Ideje o otvorenoj i demokratičnoj sceni gde
bi književna moć bila ravnomerno raspoređena su se izobličile i pretvorile u
svoju suprotnost. U novom pregrupisavanju snaga desilo se baš ono protiv čega
smo se borili: književna moć se po ko zna koji put skoncentrisala na jednom
mestu iz kojeg se distribuira na prilično nejasan način, bez doslednog
poštovanja bilo kakvog vrednosnog principa. Uspostavlja se nekakva samozvana
književna arbitraža koja nastoji da kontroliše literarne procese, da favorizuje
određene poetike te da označava, opet na osnovu nejasnih vrednosnih principa,
„relevantne“ autore. Naravno, za „nerelevantne“ autore važi pravilo apsolutnog
i nepromenljivog ignorisanja.
Ko su danas „nerelevantni“
autori u novoj srpskoj poeziji? Sve više sam uveren da se oreol „relevantnosti“
danas ne stiče toliko zastupanjem određene poetike ili kvalitetom pisanja
koliko bliskim vezama sa određenim centrima moći – opet se vraćamo priči o klanovima
u srpskoj književnosti. Srpski književni klan jeste jedna krajnje fluidna forma
– njegovi centralni i pridruženi članovi često menjaju pozicije pridružujući se
drugim interesnim grupama, ali to su uglavnom isti ljudi koji jako dobro
poznaju tokove literarne moći i uticaja i vrlo vešto plivaju njima. Oni koji se
nisu snašli u tim igricama, to su „nerelevantni“ pisci, bez obzira da li dolaze
iz većih književnih centara ili iz provincije, i bez obzira koliko je njihova
literatura zaista vredna u estetskom smislu. Pored toga, dve sintagme, ili
bolje rečeno fraze su bitne za „relevantnost“: pozivanje na teoriju i društveni
angažman. Naravno, uvek postoji taj virtuelni spisak poželjnih, „relevantnih“
teorija o kojima treba referisati u poeziji, kao i spisak tema iz društvene
stvarnosti koje treba obrađivati, ali i prihvatljivi načini na koje to treba
raditi, kao i obavezni stavovi koje tom prilikom treba istaći. Drugim rečima,
na snazi je diktat opštih mesta u poeziji i književnosti koji savršeno odgovara
polutalentovanim i netalentovanim piscima i njihovom opskurnom viđenju
stvarnosti i literature. Oni koji su spremni prilagoditi se ovoj poetičkoj
diktaturi ulaze u igru, oni koji nisu, ostaju izvan nje, osuđeni na konstantno
ignorisanje.
Iako zagovornici ideološke
osvešćenosti u književnosti, autori mlađe generacije kao da nisu svesni da
svojim poetikama ali i celokupnim književnim delovanjem idu na ruku dominantnom
kulturnom i uopšte društvenom sistemu. Postepenim odstranjivanjem čvrstog
subjekta i njegovog autentičnog iskustva poezija postaje bezlično, ponekad i
besmisleno nizanje teksta u kojem gotovo da ne postoje nikakve čvršće
asocijativne veze što bi se zasnivale na nekom opštijem kulturnom iskustvu.
Nedovoljnim obraćanjem pažnje na konkretnog autora i njegovu vlastitu poetiku
samozvani arbitri pokušavaju dati lažnu sliku o novoj poeziji stvarajući svoju
ličnu, „utopijsku“ književnost koja treba da odgovori na postavljene premise i
ispuni njihove unapred zacrtane ciljeve. Konačno, isključivanjem poetički
„nepodobnih“ i „nerelevantnih“ autora i knjiga novi arbitri nastavljaju
utabanom stazom književnog i kulturnog elitizma. Evo primera kako se
forsiranjem određenih poetičkih postupaka podržava dominantni sistem vrednosti:
da li ste primetili koliko je reč „koncept“ prisutna u teorijskim tekstovima o
novoj srpskoj poeziji? Vrlo često, verujte. „Koncept“ je postao glavni pokretač
u stvaranju pesničke knjige. Obično su koncepti koje autori sebi iz knjige u
knjigu zadaju toliko dosledno sprovedeni da na kraju u takvoj poeziji nema
ničega osim tog koncepta – nema iznenađenja, nema spontane kreacije, nema igre,
nema odstupanja od prvobitne zamisli, nema preokreta, nema viška značenja,
konačno, nema poezije vredne ponovnog čitanja i tumačenja. Poezija je postala
rob koncepta - unapred utvrđenog recepta po kojem se piše knjiga, kritika, po
kojem se nešto proizvodi, po kojem se živi i razmišlja, itd. Knjiga je vredna
onoliko koliko je zanimljiv koncept po kojem je nastala. Pri tome je manje
važan kvalitet pojedinačnih tekstova: možete li se setiti prikaza neke značajne
pesme koju je napisao mlađi autor? Možete li uopšte istaći najvažnije pesme
nove srpske poezije, ne obraćajući pažnju ko ih je napisao? Jeste li poželeli
nekada da naučite napamet neku od tih pesama i da je recitujete na nekoj
manifestaciji, ili da je govorite, možda i šapućete nekoj vama dragoj osobi?
Eto, dođosmo i do tog nesrećnog
čitaoca. Gde je taj čitalac? Postoji li on uopšte? Da li je budan ili spava
dubokim zimskim snom? I kako ga probuditi? Godinama slušamo priče o tome kako
je književne publike sve manje i manje. Ko je oterao publiku? Kako? Iz kojih
razloga? Za koje i čije ciljeve? Publiku su u poslednjih dvadesetak godina
oterali upravo oni čiji je posao bio da je privuku: pisci, kritičari, urednici,
i dr. I sada publiku treba vratiti književnosti, što jeste jedan dug, težak i
neizvestan proces. Ipak, taj posao itekako vredi truda jer je publika
najpošteniji i najiskreniji sudija, pa ako se ona opet uključi u književni
život, pitanje je da li će mnogi od sadašnjih književnih aktera i dalje
zauzimati pozicije koje im trenutno pripadaju. Književna publika se gubi, ali
se i pridobija, i sve dok potencijalna publika bude osećala lažnost ove književne
priče, ona se u nju neće uključivati. Sve dok se književnost bude pisala za
kritičare, urednike, žirije i nagrade, a ne za obične čitaoce, to će biti
prilika za osrednje pisce da uzmu za sebe nešto što im ne pripada. Možda je
jedan od načina i uključivanje poetike neposrednog iskustva i doživljaja, zatim
poetike čvrstog subjekta, jer je to literatura koja i dalje ima moć da običnom
čitaocu kaže nešto o njemu samom i o njegovom životu. Kada i književna kritika
shvati da se pre svega obraća čitaocu, a tek onda piscu čijim se delom bavi,
tek tada će ona prestati da bude ulagivačka i promoterska, a postaće zaista
poštena i beskompromisna.
Recimo i ovo: jedan od osnovnih
problema je književni centralizam, odnosno beogradizacija srpske književnosti i
kulture. Radi se o određenoj favorizaciji beogradskih autora, ali i o bahatom
ignorisanju pisaca iz drugih književnih centara koji ne pripadaju neformalnim
centrima moći pa i ne mogu doći do izražaja. Ovakva politika sprovodi se kroz
delovanje većine prestoničkih časopisa, kulturnih ustanova, festivala,
književnih udruženja, itd. Pored toga, i regionalna književna saradnja se
ostvaruje uglavnom preko beogradskih književnih ustanova i autora, a
zanimljivo, i ovde je na delu politika isključivanja i favorizacije. Naime, u
javnosti se sve više forsira jedan uski krug regionalnih autora, a filteri za
prolaz u taj krug nalaze se u rukama nekolicine samozvanih arbitara koji
otvaraju vrata za prolaz na osnovu vrlo nejasnih kriterijuma. Zbog toga je
neophodno jačanje alternativnih književnih centara u drugim gradovima poput
Novog Sada, Pančeva, Zrenjanina, Kragujevca, Niša, Užica, Zaječara, Čačka i dr.
Ovi centri mogli bi uspostaviti međusobnu saradnju, ali i regionalnu saradnju
sa gradovima iz okolnih zemalja. Jedno od rešenja moglo bi biti i praćenje
književne margine, odnosno pisanje o delima marginalizovanih autora. Konačno,
ako smo za drugačije odnose u književnosti, onda bismo morali inicirati
donošenje zakona o sukobu interesa u kulturi. Takvim zakonom bi se regulisalo
stanje u ovoj oblasti, tako što bi se kontrolisala raspodela kulturne i
književne moći. Na taj način bi književna moć bila ravnomernije raspoređena, a
ne bi kao do sada veliki broj funkcija bio u rukama nekolicine ljudi.
Sećate li se čuvene naslovnice legendarnog
splitskog nedeljnika „Feral Tribune“ iz sredine devedesetih godina prošlog
veka, na kojoj bračni krevet dele Franjo Tuđman i Slobodan Milošević? Ako
zamislimo današnju srpsku književnost kao bračni, ili u najboljem slučaju
ljubavnički krevet, koji akteri bi ga danas delili? Ko bi danas bili naizgled
ljuti protivnici i neprijatelji, a zapravo tajni ljubavnici, lice i naličje
istog novčića? To bi danas bio svaki literarni oportunista koji se u potpunosti
prilagođava zatečenom stanju, te pod maskom određene poetike ili ideologije
prisvaja književnu moć za sebe ili svoju interesnu grupu, zloupotrebljavajući
pri tome entuzijazam onih književnih delatnika koji i dalje iskreno veruju u
neke zaista vredne i plemenite ideje. Znam da i dalje ima mnogo autora koji su
protiv bahatosti i samovolje, protiv zloupotrebe moći, protiv ignorisanja,
protiv prosečnosti, a za čiste račune u književnosti, za kontrolu moći, za
politiku uključivanja, za poetičku raznovrsnost, za vladavinu talentovanih,
itd. Zbog tih ljudi, zbog uspavane publike koju treba probuditi, poručujem
književnim moćnicima svih generacija: VRATITE NAM SIMBOLIČKI KAPITAL KOJI SMO
SVI MI STVARALI VERUJUĆI U BOLJITAK CELOKUPNE KNJIŽEVNOSTI, A VI GA KURVANJSKI
PRISVOJILI ZA SEBE!
Vratite nam naše krpice.
Crtež
Nika Dušanov
No comments:
Post a Comment