Wednesday, December 4, 2013

Vladimir Milojković

Dok okrećem pedale





otići ću jednom odavde
daleko
okrenut ću ti leđa
sješću u auto
i nikada se neću vratiti



Sedeli smo na travi koja se osušila jer je bila u hladu. Prsti su plivali u prašini. Moje grčko i tvoje rimsko stopalo. Na tvojoj desnoj nozi je bila krasta. Rekao si da te je ujeo komarac ali meni se činilo da je bila stonoga. Poput onih rozikastih sa dugačkim pipcima i nogama savijenim pod skoro pravim uglom. Otvorio si časopis i pogledao u moju kosu. Zapravo, nisam bio siguran da si gledao kosu. Možda si gledao čelo. A možda nešto treće jer sam skrenuo pogled. Prsti su se igrali.
Na trećoj stranici bio je muškarac bez gaća. Ja imam 14 a ti 13. Rekao si da ne voliš muškarce ili sam tako zaključio. Nisam video da išta izlazi iz tvojih usta, samo si gledao.
Moje stopalo ima veći onaj prst do palca. Tvoji palčevi su veći od mojih. Koprcaju se. Moja koža je bleda. Tvoja je tamna. Nešto si rekao ili mi se učinilo. Hteo sam da kažem ali reči nisu izlazile. Pogledom sam držao travu i bacao prašinu stopalima.
Na poslednjoj stranici bile su velike sise.
Kada se smeješ imaš rupicu na obrazu. Nemaš lepe zube. Smeješ se. Gledaš me u oči. Bez reči mi kažeš da ne voliš žene. Trčimo do crne kante. Tamo je poslednja stranica.



Ohne zu wissen warum
bleibe ich dir treu
Ohne zu wissen weshalb
Ich folge dir St. Leonard
Ohne zu wissen warum
Liebe ich dich
St. Leonard
Ich liebe dich
St. Leonard
Ich brenne
vor liebe
zu dir
Mein König
Mein Prinz
Mein herr
Ich liebe dich
St. Leonard



Vozim bicikl. Ulica je kao moja. Ima iste kocke. Po njima je teško voziti jer su ispupčene na onoj strani koja se vidi. Sive su. Liče na beton ali u stvari je kamen. Drveće je gusto. Kuće imaju crne prozore. Sunce nestaje kako se udaljavam od ćoška. Nikako ne stižem na drugu stranu. Umesto škole je bazen. Tamo su deca koja vrište. I ja sam dete.
Vozim BMX. Malo dalje imam 12. A još dalje 16. A onda imam 23 i svi drugi su stari. Babe imaju crne marame.
Ja vozim dedin bicikl zelene boje. Oni me gledaju. Kao da nemaju oči. Stavljam slušalice.
Udario sam u zid. Točak se iskrivio. Hteo sam da poletim. Ličio je na onaj na koji smo se penjali. U dvorištu je živela teta Tereska. Ponekad smo se penjali u krošnje. Skriveni lišćem gledali smo je kako piški. Ne znam da li je imala wc. Podigla bi široku suknju malo iznad članaka i postavila telo u čučanj. Gledala bi u kapiju i zid. Mi smo joj gledali u teme. Imala je sedu pletenicu smotanu u punđu. Onda bi ustala i starom crnom leve noge gurnula malo suve zemlje preko vlažnog mesta. Popela bi se uz stepenice. Četiri ili pet. Ušla je u kuću.
Sišli smo sa drveta. Moj točak je i dalje kriv. Ne možemo preko. Okrenuo sam se i više nije bilo nikoga.
Stajao sam gledajući mrak u oči.
Srušio sam zid.



a ti budi kakav si noću
ako se usudiš
ako si dovoljno slobodan
budi potresan
budi izvan sebe
bjesni
vrišti
od boli
od užasa
od radosti
samo ne spavaj dok se vrijeme rota o crnome krugu



Idemo. Nas troje ili četvoro. Guramo bicikle. Pa malo vozimo. Pa guramo. Vozimo. Guramo. Sunce prži. Teško je voziti kroz slojeve prašine. Sa desne strane su kukuruzi a sa leve suncokreti. Nakon četiri kilometra dolazi žito. Pa suncokret. Pa kukuruz. Pa sve to. Pričamo. Kao da vozim kroz prošlost ka budućnosti. Imali smo između 20 i 25 godina. Ne sećam se lica ali kao da znam kako se koje telo zvalo. Jedan je verovatno Kristijan. A za ostale nemam pojma. On je prvi.
Iako je na čelu u stvari je glup, ali ja ne volim da vodim pa mi je lakše da budem drugi, treći ili poslednji.
Točkovi imaju crne debele gume. Ramovi su žuti i zeleni sa crnim. Nešto piše velikim slovima. Ti nešto kažeš, pa on, pa još neko. Bole me noge. Imam kosu srednje dužine i zamagljeno lice. Sunce više ne prži već mesec. Kao na slici. Zvezde iznad polja. Nema drveća ni kuća.
Kristijan ima jake noge i čvrstu zadnjicu ali nosi ženske cipele jer ima velika stopala za svoj uzrast. Mama mu kupuje. Ona ima odrasla stopala.
Možda mu više ne kupuje cipele. Ne znam koliko imam godina.
Možda 10. Možda 20. Možda i manje. Naizmenično vodimo. Pravo. Stavljam slušalice. Ali nema muzike jer nemam aparat za reprodukciju zvuka.
Opet je dan i sunce prži. Ti si jedna osoba. Nemaš ime ni lice. Sećam se samo da si prijatno društvo. Prijateljsko. Kristijan se odselio kada sam krenuo u srednju. I više se nikada nismo čuli.
Sa 12-13 godina sam na betonu napisao KIK. Hteo sam da napišem KIKI, ali on je dolazio sa neslepog kraja ulice pa sam se sakrio iza đačkog poljupca koji je bio sasečen do pola. Nije bilo cveća, samo zeleno lišće i grančice. Došao je sa mamom. Imao je teget ženske cipele sa blagim špicem.
Na ulici više nema poljupca. Drveće je lepo ošišano. Kuća na slepom kraju je nova. Bogataška. Ni ja više ne živim tamo. Sunce prži. Znojim se. Vozimo kroz polje.


sandviken je kod mene
i švedska
oblaci su sivi
sand – kao pesak na engleskom i nemačkom
viken – kao vika, vrisak
peščani vrisak ili vrisak peska
ili vika peščanih zrna ili tako nekako
probaj nešto drugo
gleda me grob
sa pola kile hleba
sa spomenikom
bez urezanih slova
sipajte đubrivo
sadite palme na terasi
imam gnezdo ovde kod sebe
to što izgleda da ništa ne pomaže
zaključavam vrata
u svetu ima ratova
ono što ne sme da postoji

ipak postoji

No comments:

Post a Comment